עריכה ספרותית

בשלב העריכה הספרותית יועבר כתב ידכם הבוסרי לעורך מיומן אשר עשוי לחולל בו פלאים. כן, כתב ידכם עדיין בוסרי, תיווכחו בכך מיד כשתקבלו לידיכם מהעורך את המשוב הראשון העמוס והגדוש בתיקונים. הוא ימחק משפטים שלמים, יעביר מילים ומשפטים ממקום למקום בטקסט, ישנה פסקאות שלמות, יתערב במבנה הספר, יציע שינויים בעלילה, ואם יהיה צורך, לא יחוס על הדמויות ויציע להיפרד אחר כבוד מחלקן.

 

מעורבותו של העורך הספרותי כה רבה בטקסט עד שאתם עלולים לקבל לידיכם טקסט עמוס בתיקונים, בהצעות ובהערות שיקשו עליכם לזהות את הטקסט המקורי שכתבתם. אל תיבהלו! ובשום פנים ואופן אל תתרעמו על התערבותו הגסה של העורך. הוא עושה זאת למענכם ובשבילכם. אל לכם להיעלב או להתקומם, הדבר אינו מעיד בהכרח על כישרון ספרותי מוגבל או על איכות ירודה של כתב היד. זוהי גם מנת חלקם של הסופרים המוכרים והטובים ביותר.

 

הנס הגדול יתרחש כשתגלו כי חרף השינויים הרבים שעבר הטקסט וחרף התוהו ובוהו שפקד אותו לאחר מחיקות ושכתובים אין קץ, מתקבל בסופו של דבר טקסט רציף, אחיד וקריא כאילו נכתב כך במקור. זוהי גדולתו של עורך ספרותי טוב העובד באומץ ובמיומנות רבה על הטקסט.

 

עריכה ספרותית - לאחר כיווץ.jpg

בחירת העורך הספרותי

בחירת העורך הספרותי היא אחת המשימות החשובות ביותר בהפקת הספר. בשלב זה הסופר בודד במערכה, חסר ביטחון, חבוט מדחיות חוזרות ונשנות של כתב ידו ומלא ספקות וחששות. במצבו הוא משתוקק לדמות מקצועית אמינה שתפרוש עליו את חסותה, ותעניק לספרו את תו האיכות המבוקש – הוא משתוקק בעצם לעורך ספרותי טוב.

 

שני שיקולים מרכזיים אמורים להנחות אתכם בבחירת העורך הספרותי. איכויותיו כעורך ועלות עבודתו. שיקולים זרים עבור אנשי רוח, כמו עלויות כספיות, חייבים להישקל בכובד ראש. אם משאביכם הכלכליים בלתי מוגבלים, תיחסך מכם ההתלבטות הגדולה, ותבחרו כמובן בעורך המוכשר, המנוסה והמקצועי ביותר בשוק. עבור רובנו זה אינו המצב, רובנו נידרש להתפשר ולהחליט על-פי התקציב המוגבל העומד לרשותנו. זו התנגשות כואבת בין השאיפה לשלמות ספרותית לבין מגבלת התקציב המתסכלת.

 

תעריפי העריכה

תעריפי העריכה הספרותית עבור ספר פרוזה ממוצע נעים בין אלפי שקלים בודדים במקרה של שכירת עורך בתחילת דרכו, לבין עשרת אלפים שקלים ויותר עבור שכירת שירותיו של עורך בכיר ומוערך בשוק הספרים. הקשר בין רמת המחירים לאיכות העריכה אינו מובהק בהכרח. אין ערובה לכך שבחירת העורך הבכיר תיטיב עם ספרכם, וגם לא מן ההכרח שזה המבקש פחות כסף, יתרשל ויפגום בו. ישנם בהחלט עורכים מתחילים שיוציאו תחת ידם ספר מהודק, מלוטש, חף משגיאות וערוך בקפידה, ולהיפך. אבל במרבית המקרים, כמו בכל מקצוע, לאיכות יש מחיר.

 

לרשותכם הסופרים עומדים כיום מחירונים להסדרת תעריפי עבודת העריכה. תוכלו למצוא אותם באתר ההסתדרות החדשה, באתר אגודת הסופרים העבריים, באתרים נוספים וגם באתר זה. התעריפים נגזרים משני מדדים. האחד, אורך הטקסט, הנמדד על-פי מספר המילים או על-פי מספר גיליונות הדפוס של כתב ידכם. השני, היקף העריכה הנדרש על הטקסט, כלומר מידת מעורבותה של העורכת הספרותית בטקסט, החל מעריכה קלה לליטוש הטקסט ועד לעריכה מסיבית המחייבת במקרה הקיצוני ביותר כמעט כתיבה מחדש של הטקסט. המדד הראשון, אורך הטקסט, קשיח ואינו נתון לפרשנות, אולם המדד השני מאפשר לעורך גמישות די גדולה בקביעת העלות.

 

על אף הניסיון להסדיר את התעריפים בענף נדמה שהשוק די פרוץ ומוצף. התחרות העזה, ריבוי הקורסים המזורזים לעריכה ספרותית, ותעוזתה של כל סטודנטית שנה ראשונה בחוג ללשון העברית לשווק עצמה כעורכת ספרותית מנוסה, עלולים לבלבל אתכם הסופרים ולטמון לכם מלכודת די מסוכנת. בחירה לא נכונה בעורכת ספרותית ועבודת עריכה כושלת, לא זו בלבד שעלולות להוריד לטמיון את עבודתכם הרבה על כתב היד, אלא אף לגרום לכם עוגמת נפש של ממש, פגיעה בשמכם הטוב ומבוכה בעיני הקוראים וחבריכם הרבים. מי שמבקש להוציא לאור את ספרו מטעמים של כבוד או ביסוס מעמדו האקדמי, עליו להקפיד שבעתיים בבחירת העורך ולא להתפשר בסוגיה זו.

 

יחסי עורך ומחבר

אתם עומדים לעבוד עם העורך שבחרתם באופן צמוד במשך כמה חודשים. הוא יטמון ידו ויבחש בדבר היקר לכם ביותר. התערבותו, גם אם היא הנכונה והמקצועית ביותר, עלולה לעתים להתפרש על-ידכם כפגיעה של ממש בכתב היד. הוא עלול למחוק במחי יד פסקאות שלמות שעליהן עמלתם זמן רב, לשנות את המקצב שכבר חקוק בראשכם, לסלק הגיגים שבהם התאהבתם, להעביר מן העולם דמויות שבראתם, לדרוש שינויים במבנה המושלם לטעמכם, לשנות את גובה השפה שהרגשתם בה נוח כל כך, ולחשוף למבוכתכם שגיאות כתיב והקלדה שנפלו בעת הכתיבה. אם העורך חס את הרגישות והסבלנות הדרושות לעבודה עם המחבר, טוב ומקצועי ככל שיהיה, החיבור הנפיץ ביניכם עלול להסתיים בטעם מר ובמפח נפש, וכלל לא משנה התעריף.

 

 

כבר שמעתי לא מעט על מריבות גדולות שפרצו בין מחברים לעורכים. הדבר אינו מכבד אף לא אחד מהצדדים, אך יותר מכך, פוגע בספר ומעכב את הפקתו. הדרך הבטוחה ביותר למזער סיכונים, בהנחה שאינכם מכירים שום עורך ספרותי, היא להסתמך על המלצות אמינות של קרובים ושל אנשי מקצוע שדעתם נחשבת בעיניכם. חשיבותה של המלצה כזו היא באפשרות לברר מידע חשוב נוסף על אודות העורך מעבר לכישוריו המקצועיים. שיקולים נוספים כגון יחסי האנוש שלו, מזג רוחו וסבלנותו, אינם פחותים בחשיבותם. 

לינק.jpg