כישורים ומיומנויות לכתיבת רומן

 

בשבועות האחרונים מאז פרסמתי את אתר הבית שלי, "המדריך לכתיבה ולהוצאה לאור", פנו אליי רבים בשאלות מרתקות וחשובות. השתדלתי לעזור לכולם. רבים וטובים כותבים או חולמים לכתוב. זו מגמה מבורכת ומדהימה. הכתיבה האיכותית אינה עוד מנת חלקה של אליטה ספרותית מצומצמת, אלא של כישרונות נפלאים ונהדרים נוספים, קולות מגוונים ועשירים. אולי לא כולם יגיעו בסופו של דבר אל קו הסיום ויציגו את ספרם בחנויות הספרים, אך את החוויה ואת התהליך הנפלא והמאתגר שהכתיבה מספקת להם, איש לא יכול לקחת מהם, אפילו אם הם השלימו רק פרקים בודדים מתוך ספרם או סיימו את מלאכת הכתיבה כולה והניחו את כתב היד אחר כבוד במגירה.

מכל השאלות שנשאלתי, המסקרנות ביותר הגיעה מבחור נחמד מצפון הארץ, שהעיד על עצמו שהוא כותב נהדר, אך הוא מבקש לדעת אם זה מה שיספיק לו כדי לכתוב רומן. בשמיעה ראשונה זו עלולה להישמע שאלה תמימה ונאיבית, אך זו השאלה הכנה והאמיצה ביותר שצריך כל אדם כותב לשאול את עצמו לפני שהוא מתייצב על קו הזינוק למרתון הכתיבה הארוך והמתיש העומד בפניו. אילו כישורים ומיומנויות דרושים לאדם כדי לכתוב רומן? אני שמח להרחיב כאן במאמר בנושא זה.

 

אם כן, כמו כל בעל מקצוע הנדרש למיומנויות ולכישורים מסוימים אשר יבטיחו את תפקודו המוצלח בתחום עיסוקו, כך על הסופר לגלות ולרכוש מיומנויות וכישורים שבלעדיהם יתקשה במלאכת הכתיבה וההוצאה לאור. הנטייה המיידית היא לסווג את המיומנויות ואת הכישורים על-פי החלוקה המסורתית בין בעלי הנטייה הריאלית להומנית, ומכך לגזור את התאמתו של אדם לתחום הכתיבה. במובן הזה, הפרדה זו מלאכותית ושגויה.

 

הסברה שאנשים ריאליים לעולם יעסקו במספרים ובנוסחאות, ואילו אנשי רוח יבלו את חייהם במחיצת מילים ומשפטים, אינה משקפת את המציאות. מתמטיקאים רבים הם סופרים מוכשרים. ספרות אינה נחלתם הבלעדית של אנשי רוח הומניים, אף על פי שמקובל לחשוב כך. רוב חיי שקעתי במספרים ובנוסחאות, החל מימי התיכון, דרך האקדמיה ועבודתי כמהנדס בתעשייה, ובכל זאת, כישוריי ומיומנויותיי הבולטים ביותר הם ההומניים דווקא. חלוקה מהימנה יותר היא בין מיומנויות וכישורים נרכשים לבין אלו הנלמדים. על בסיס כך נולדו סדנאות הכתיבה היוצרת, שתכליתן להשלים לתלמידיהן פערים על-ידי הקניית כלים ומיומנויות הנחוצים לעולם הכתיבה. יצירתיות וכושר התנסחות הם כישורים מולדים, למשל. אין זה אומר שניתן לרכוש אותם מהיסוד, אך ודאי שניתן לטפח אותם. אנסה למפות תחילה את המיומנויות ואת הכישורים הדרושים לכם כדי להבשיל ולהיות סופרים. אמנה כעת כמה כישורים באופן שרירותי. אסווג אותם על-פי שלבי העבודה הצפויים לכם בתהליך הכתיבה וההוצאה לאור.

 

 

הכישורים הדרושים לשלב הכתיבה

 

בשלב הכתיבה תזדקקו לכישורי ניסוח בכתב ושליטה בשפה ובכללי הלשון העברית. אלו הכישורים הבסיסיים ביותר שניתן לדרוש מאדם המבקש ללמוד את מלאכת הכתיבה. בלעדיהם משול הדבר לזמר ללא מיתרי קול. מובן שעליכם להיות בעלי דמיון פורה, כושר יצירתיות וחשיבה חדשנית כדי להביא לידי ביטוי את כישורי הכתיבה שלכם. נמנעתי מלציין את כישורי השימוש במחשב מתוך הנחת היסוד הפשוטה שכל אדם כותב שולט כיום היטב בתוכנת אופיס המשמשת לכתיבה במחשב, ואף מתמצא היטב בחיפוש במאגרי המידע לצורך התחקיר הבסיסי ביותר הנדרש לכתיבת ספרו.

 

מכל המיומנויות והכישורים הדורשים לכם כסופרים, המשמעותי מכולם הוא מוסר עבודה גבוה. כן, תתפלאו. יש כישרונות ספרותיים רבים הניחנים בכושר התנסחות גבוה, בכתיבה רהוטה, באוצר מילים רחב, בעברית תקינה, בדמיון פורה ובאיכויות ספרותיות מרשימות, ואף על פי כן, הם לעולם לא יצליחו לסיים את כתיבת הרומן שהחלו לכתוב. אין באמירה הזאת כל חדש. היא נכונה גם עבור ספורטאים, אמנים ושאר הכישרונות המבריקים בתחומם שעצלנותם גוברת על כישרונם. אך בחרתי במוסר עבודה גבוה כתכונה החשובה לכם ביותר בארגז הכלים כדי לנפץ מיתוס ישן ושגוי המייחס למלאכת כתיבת רומן דימוי של עיסוק קליל שבו נישא הסופר על גלי המוזות, וכתיבתו השוצפת יוצאת מאליה כמעיין נובע. המציאות שונה בתכלית. כתיבת רומן היא עבודה קשה מאוד, סיזיפית ותובענית, גם עבור הסופרים המיומנים והקולחים ביותר בכתיבתם. היא דורשת עמידה בלוחות זמנים, הצבת גבולות ויעדים, התמדה, אחריות, יוזמה והקרבה אישית. איש אינו מפקח על עבודתכם, איש אינו מטיל עליכם משמעת, איש אינו מציב בפניכם אתגרים, איש אינו מכתיב את זמני עבודתכם, אלא אתם עצמכם. בהיעדר מוסר עבודה גבוה ומשמעת פנימית אין לכם כל סיכוי להוציא תחת ידכם יצירה מושקעת ומוגמרת, כישרוניים ומוכשרים ככל שתהיו.

 

כותבים מוכשרים רבים החלו יצירות מבטיחות שלא הבשילו. הן הוזנחו כשהקושי הכריע את מחברם. סופר המחכה שתשרה עליו המוזה כדי להתיישב מול המחשב ולכתוב את הסצנה הטובה בימינו, עלול למצוא את עצמו בוהה במסך המחשב בישיבה ממושכת ומתסכלת מבלי שהקליד אף מילה אחת. כדי לכתוב עליכם לקבוע עתים לכך, לעמוד בלוחות זמנים, להגדיר היקפי עבודה (שני עמודים ליום/ אלף מילים ליום), לשלוט בסדר יומכם, ורק אז לצפות לבואה של המוזה שתגיח לביקור מפתיע בזמנה החופשי ותשרה עליכם. מיתוסים שחוקים על סופרים ידועים שמצאו בטיפה המרה, בעשבי הזיה ובסמים את שביל הזהב והאושר לאותה מוזה נסתרת וסוחפת חושים, אינם אלא מיתוסים אשר אינם מתיישבים כיום עם החוק ועם המוסר. אל תנסו אותם בבית. זכרו, כתיבה אינה משימה מזדמנת התלויה בהתקף מניה או בצריכת סמים מוגברת, אלא עבודה קשה ותובענית.

 

אך אל לנו לטעות. אין די במוסר עבודה גבוה. גם מחברים בעלי מוסר עבודה גבוה, חדורי מוטיבציה ובעלי רצון עז להגשים את חלומם ולהוציא לאור ספר פרי עטם, יתקשו להצליח אם כישרונם הספרותי מוגבל, אף על פי שהם נראים נלהבים ומנתרים בקלילות, ברעננות ובמרץ על קו הזינוק. יתרה מכך, אין לדעת אם הם ניחנים במיומנויות ובכישורים הדרושים להוצאת רומן לאור, ואם תשוקתם תספיק להם. סדנת הכתיבה לא תעסוק אף לא באחד מאלה. הסדנה תספק את הכלים הבסיסיים הדרושים לכתיבה, אך את הכישרון איש אינו יכול להקנות. מגמת סדנאות הכתיבה הגוברת מחייבת את אנשי האקדמיה בפקולטות למדעי הרוח להקדיש מחקר רציני לנושא ולא להפקירו כנישה אוטודידקטית מעומעמת, אך זהו נושא למאמר נוסף שאכתוב בקרוב.   

 

הכישורים הדרושים לשלב הפקת הספר 

 

אם סיימתם את מלאכת הכתיבה ובידכם כתב יד מוכן, הנכם מוזמנים להיכנס בשעריו של עולם חדש ובלתי מוכר – עולם ההוצאה לאור. בשלב זה תידרשו להפגין מיומנויות וכישורים שעלולים להיות זרים לכם לחלוטין, בהם התמודדות עם לחצי זמן, יצירתיות בפתרון בעיות, קביעת סדרי עדיפויות, יכולת קבלת החלטות, יעילות בתהליכים, כושר ניהול משא ומתן, תכנון לוחות זמנים, חשיבה יצירתית, חשיבה המצאתית, וכמובן – כישורי יזמות. אלה, אם ניחנתם בהם, יסייעו בידכם לצלוח בשלום ובהנאה את שלב הפקת הספר ועשויים להוביל אתכם רחוק. אם תחליטו להוציא לאור את הספר בהוצאה עצמית, תזדקקו לכישורים נוספים משלימי ידע, בהם הבנת תהליכים והכרת מושגים מעולם ההוצאה לאור, הדפוס, הכלכלה והתעשייה וניהול. לא להיבהל, מדובר במושגים בסיסיים ביותר.

 

הכישורים הדרושים לשלב השיווק והמכירות

 

ספרכם יוצא לאור. כעת אתם ניצבים בחזית הבימה יחד אתו. תידרשו לאמץ תכונות אופי נוספות לאישיותכם, מעבר להיותכם אנשי רוח הנחבאים אל הכלים. תם שלב ההתבודדות וההסתגרות עם הטקסט בחדר מוגף או בפינות צדדיות בבתי קפה שקטים, כעת הגיעה שעתכם לצאת מדלת אמותיכם ולהיפתח אל העולם. תידרשו לגלות כישורי תקשורת, כישורי עמידה מול קהל, כושר התנסחות בעל-פה, כישורי יחסי ציבור והכרת מושגים מעולם השיווק והמכירות. כל אלה יועילו לכם מאוד במפגש עם הקוראים ועם התקשורת. צפויים לכם ראיונות בתקשורת ומפגשים עם קוראים ועם דיילי מכירות בחנויות ובמסיבת ההשקה. עליכם להגיע מוכנים. 

 

עבור אחדים מכם הקושי הגדול יהיה דווקא בחשיפה בפני מעגל החברים הקרוב אליכם ביותר, אשר מפניהם הסתרתם עד כה בקנאות את עיסוקכם המפתיע בכתיבה. כדי לפרוץ מעגלים נוספים תידרשו להרבה יותר מכך. תידרשו ליחצן את עצמכם ואת ספרכם להוצאות הספרים, לנהל עמן משא ומתן, לנדנד ולהציק למזכירות הסבלניות של הוצאות הספרים, להתמקח עם בעלי מקצוע ממולחים, לפרסם ולשווק את עצמכם ואת ספרכם לקוראים, לעמוד מול קהל בהשקת ספרכם, להיחשף בתקשורת ולהתראיין בחופשיות ובפתיחות – תידרשו להעמיד את עצמכם בחזית! אף שהדבר קשה עבורכם ושמבנה אישיותכם אינו מתאים לכך – אתם מופנמים, סגורים, אדישים או ביישנים מטבעכם – יהיה עליכם לשנות את דפוסי התנהגותכם. בלי להט ותשוקה להצלחה, מבלי שתפיקו מעצמכם יכולות ביצוע ותיפתחו לעולם, תתקשו לפרוץ את המחסומים הרבים העומדים כיום בפני הסופרים.

 

אל תניחו לאדישותכם לגבור על חלומכם. אני מכיר רבים שנואשו או נתקפו חוסר ביטחון כבר בשלב זה, וויתרו. עם זאת, אין הכוונה שתאמצו קווי אישיות נרקיסיסטיים ותצעקו בחוצות העיר שהתגלגלה בכם נשמתו של דוסטוייבסקי. מידה רבה של צניעות, ענווה וקורטוב של נאיביות, הן תכונות נהדרות לסופר, אך בעידן הנוכחי הוצאת ספר לאור דורשת מעט יותר. דמותו הקלאסית של הסופר המתבודד מהמאה התשע-עשרה, איש הרוח הנחבא אל הכלים, המנותק מעולם העשייה, הבא במגע רק עם מכונת כתיבה ישנה, ומקטרת מעלה עשן בין שפתיו, חלפה לצערנו מן העולם. לפיכך, אמצו לעצמכם מקצת מהתכונות ומהכישורים הנדרשים, והביטו קדימה. נדרש מכם שינוי תודעתי קל שיסייע בידכם בהמשך הדרך. אם תתקשו, תוכלו להיעזר באנשי מקצוע, באנשי יחסי ציבור, באנשי הפקה ואפילו בסדנאות למיניהן. גם אם אלה יעמיקו את החור בתקציבכם, רצוי שתפיקו מעצמכם את המרב.

 

 

מבחר ציטטות כחומר למחשבה

 

1. כתיבה היא העבודה הקשה ביותר בעולם שאינה כרוכה בהרמת משאות. (פיט האמיל)


2. אין תחליף לכישרון. חריצות וכל המידות הטובות האחרות אינן יכולות לבוא במקומו. (אלדוס האקסלי)


3. אין די בכישרון כדי להיות סופר. מאחורי הספר צריך לעמוד בן אדם. (ראלף ואלדו אמרסון)

 

4. כתיבה היא דבר קל. כל מה שעליך לעשות הוא לשבת מול גיליון נייר חלק עד שמצחך מתכסה אגלי דם. (ג'ון פאולר)

לינק.jpg