top of page

דוכנים ומדפים - לרגל שבוע הספר

היי חברים,

לרגל שבוע הספר אני מעלה מאמר מקיף שכתבתי בנושא מכירות בשוק הספרים.

מקווה שהמאמר יעזור לכם ויעשה קצת סדר. קריאה מהנה.


"רב מכר הוא ספר המרבה להימכר מפני שהוא רב מכר." (דניאל בורסטין)

  1. הגעתם אל היעד – הספר עומד למכירה

הגעתם לתחנה הסופית. אם עד כה היה ספרכם נחלתכם הבלעדית, הרי שכעת הוא יוצג לראווה, כך יש לקוות, בכל אפיקי המכירה האפשריים: בחנויות הספרים, בחנויות האינטרנט המכווננות, ברשתות החברתיות, בספריות הציבוריות, ואולי אפילו, אם עשיתם עבודה טובה בשלב יחסי הציבור, באמצעי התקשורת השונים. אלה ימים מרגשים ומנחמים אחרי תקופה ארוכה ומייגעת שעברתם במחיצת כתב היד. חברים ומכרים יציפו אתכם בברכות ואיחולים מרגשים, ירעיפו עליכם שבחים מכל עבר ויתפעלו ממעמדכם החדש כסופרים. קולות נוסטלגיים מן העבר עשויים להופיע פתאום מלאי התפעמות. אלה רגעי נחת וסיפוק אחרי עבודה מתישה ולחוצה. אבל דווקא עכשיו, כשאתם כה זקוקים למנוחה ולחיבוק חם, עומדת בפניכם המשימה המחייבת מכולן – מכירת הספרים.

רבים מהסופרים בעבר העדיפו שלא לעסוק כלל במכירות. הם ראו בדבר עיסוק פסול ולא יאה לאנשי רוח הרחוקים שנות אור מעולם הקמעונאות והעסקים. כיום סופר שלא יפגין מאמץ וכישורים שיווקיים יתקשה לשרוד בשוק הספרים. הרלן קובן, היטיב לתאר זאת בריאיון שהעניק בפברואר 2016 לעיתון "ישראל היום": "הנה האמת שאף אחד לא רוצה לומר", טוען קובן בלהט. "כל סופר שתראיין, מה'ספרותי' ביותר ועד המסחרי ביותר, רוצה שני דברים: למכור כמה שיותר ספרים – ולקבל כמה שיותר ביקורות טובות והכרה באיכותו כסופר. זה נכון לגבי כל סופר באשר הוא.

אם סופר יאמר לך 'המכירות לא מעניינות אותי' – הוא משקר. אם יאמר 'הביקורות לא מעניינות אותי' – הוא משקר. כמו שחבר שאומר לך 'לא אכפת לי מה אנשים חושבים עליי', משקר. לכל אחד אכפת מה חושבים עליו. אני רוצה יותר מכירות ויותר ביקורות טובות. גם אתה רוצה שכמה שיותר אנשים יקראו את הכתבה שלך, ושיאהבו אותה. זה טבע האדם. האם זה מטריף אותי? לא. האם אני מוטרד מזה? ודאי שלא. קיבלתי יותר הכרה ומכרתי יותר ספרים ממה שמגיע למישהו. כך שבמובן הזה, אני מרוצה מאוד."

זכרו, אורך החיים של ספרכם על המדף קצר. שעון העצר התחיל לתקתק. צאו מאזור הנוחות הזמני שעליו התרפקתם שעות אחדות, והסתערו במרץ על המשימה. בין ששאיפתכם היא להצלחה מסחרית שתיטיב עם מצבכם הכספי, ובין שהיא להכרה ספרותית רחבה ככל האפשר, הדרך היחידה להגשים אותה עוברת דרך מכירת כמה שיותר ספרים. אם בעבר הלא רחוק אפשרויות המכירה שעמדו לרשות הסופרים, היו מוגבלות והסתכמו בחנויות הספרים בלבד, הרי שכיום, עם ההתפתחות הטכנולוגית, אפיקי המכירה רבים ומגוונים.

אלו אפיקי המכירה העומדים לרשותכם:

  • מכירה בחנויות הספרים (חנויות עצמאיות ורשתות הספרים הגדולות)

  • מכירה ישירה

  • מכירה באינטרנט (אתרים דיגיטליים ועותקים מודפסים)

  • מכירה ברשתות החברתיות ובאתר הבית של הסופר

  • מכירה באירועים מיוחדים (אירועים פומביים, ערבי השקה, שבוע הספר)

  • מכירות מרוכזות לשוק המוסדי ולארגונים

  • מכירה באמזון – תרגום ומכירה לקהל ברחבי העולם

  • מכירה לספריות ציבוריות

התשובה לשאלה מהו אפיק המכירה היעיל ביותר, תלויה במשתנים רבים: בתחום העיסוק של הספר, בזהות ההוצאה שפרסמה אותו, בקהל היעד של הספר, בגישתכם לרשתות החברתיות ובמשתנים נוספים. אבל בעיקרון עליכם למכור בכל אפיק מכירה אפשרי העומד לרשותכם.

הערה חשובה:

אם הוצאתם לאור את ספרכם בהוצאה עצמית, אל תשכחו להצטייד בשלב זה בחשבוניות מס. לצורך כך תידרשו לבקר ברשויות המס הקרובות למקום מגורכם ולפתוח תיק במע"מ, במס הכנסה ובביטוח לאומי. מדובר בהליך ביורוקרטי לא מורכב. אם אתם שכירים המועסקים במקום עבודה קבוע, והכתיבה היא עיסוקכם המשני, פתחו "עוסק פטור" המגביל אתכם במכירת הספרים למחזור עסקאות שאינו עולה על 70,605 שקלים בשנה. זה ישאיר בידכם נתח רווחים נאה מאוד שלא יחייב אתכם בתשלום מס נוסף לזה שנגבה מכם כיום.

1. מכירה בחנויות הספרים

אפשרות המכירה המסורתית בישראל היא כמובן המכירה הקמעונאית באמצעות חנויות הספרים הפזורות ברחבי הארץ. חנויות אלו נחלקות לשתי קבוצות שאינן שוות בגודלן: חנויות הספרים העצמאיות, ההולכות ומתמעטות בנוף הספרותי בעשור האחרון, ורשתות הספרים הגדולות, סטימצקי וצומת ספרים, המהוות את השוק הקמעונאי המרכזי בענף הספרים בישראל. רשת סטימצקי, הגדולה מבין השתיים, מפעילה כ-150 חנויות ספרים, וצומת ספרים מעמידה לרשות קהל הקוראים כ-100 חנויות נוספות, המתאפיינות בשטחן רחב הידיים. מרבית החנויות ממוקמות בקניונים הגדולים ובמקומות מרכזיים הנגישים לקהל הרחב. לעומת זאת, החנויות העצמאיות ממוקמות במרכזי הערים, ומתאפיינות בשטח חנות קטן וצנוע, אך באווירה ספרותית נוסטלגית בניחוח של פעם וביחס אישי ולבבי לקהל הלקוחות.

בשנים האחרונות הורגשה טלטלה בגזרה זו. מאחורי המראה הספרותי התמים והנוסטלגי של דוכני הספרים העמוסים מסתתרים אינטרסים כלכליים מורכבים, אסטרטגיות מכירה מחושבות, הגבלים רגולטוריים, הגבלים עסקיים, ואין מונח כלכלי שטומן ידו בצלחת, ובראש הרשימה מככבים מונחים כמו "דואפול ו"בעלות צולבת", שבשפת העם פירושם "ארבעה במאה". על כשל השוק שמקורו ברשתות הספרים, כתבתי בהרחבה בפרק "המשולש הקדוש". מי שמחפש את תרבות הספר, ימצא אותה הרחק משם, בסדנאות כתיבה, במפגשי הקראת שירה ובערבי ספרות. רשתות הספרים שהבטיחו בתחילת דרכן לשמש כמרכזי תרבות לקהל הרחב ולספק חוויה תרבותית נרחבת, נמצאות כיום הרחק משם.

לכאורה זו עובדה מצערת, אך במחשבה צלולה אפשר למצוא היגיון בדבר. רשתות הספרים אינן נתמכות בתקציבי המדינה, אינן מסובסדות בידי משרד התרבות והספורט ואינן זוכות לחסות ממשלתית כלשהי. מוטלות עליהן כל הוצאות ההקמה, התפעול והתחזוקה. הן עובדות ככל רשת בשוק הסיטונאי. הן מנהלות מאזני רווח והפסד, מעסיקות עובדים, משלמות מיסים ושכירויות, ובסופו של דבר הן מתקיימות ממכירות. כדי לעמוד ביעדים הכספיים ואף להציג רווחים נאים הן נדרשות לקצץ את התמלוגים למו"ל, וזה יגלגל את הגזרה למפיץ הספרים, וכולם יגלגלו אותה מטה עד אליכם, הסופרים, הנמצאים בקצה שרשרת המזון. לכן אל לכם לטפח אשליות אשר לרווחים גדולים מהמכירה בחנויות. תוכלו לעשות זאת רק אם ספרכם יתברג ברשימת רבי-המכר לאורך זמן ממושך.

יתרה מכך אורך חיי המדף של ספרכם (משך הזמן שבו ישהה בחנות הספרים) ומיקומו בדוכני ובמדפי החנות, אינם בשליטתכם. הם ייקבעו בהתאם להוצאת הספרים שבה הוצאתם את ספרכם לאור. הדבר אף לא בשליטתו של מנהל הסניף המקומי המיודד אתכם או של דייל המכירות הנחמד. אלא נקבעים על-פי מדיניות קשוחה של הרשתות בכפוף לחוק הספרים ולשטחי המדף המיועדים לכל הוצאת ספרים.

אם הוצאתם לאור את ספרכם בהוצאה גדולה המחזיקה בבעלות חלקית ברשת החנויות, הרי שפוטנציאל המכירות של ספרכם בחנויות צפוי להיות גדול. הרשת תקדם את מכירת ספרכם במרץ, ודיילי המכירות ימליצו עליו בחום רב גם אם הם לא קראו שורה אחת ממנו. אם הוצאתם את ספרכם בהוצאה קטנה וקיקיונית, סביר שספרכם ימצא את מקומו רק בקטלוג הממוחשב של הרשת ולא על המדפים. אם הוצאתם לאור את ספרכם בהוצאה עצמית, פעלו לכך שיהיה נוכח בקטלוג של הרשת ובכמה סניפים לפחות, הדבר חשוב ליוקרתו של הספר, אך אל תטפחו ציפיות רבות מדי להיקפי מכירות רחבים. רק אם תשקיעו מאמץ רב בשאר האפיקים, וספרכם יזכה לתהודה ופרסום, ייתכן כי בהמשך הוא יגיע לעדנה גם בחנויות הספרים וברשתות הגדולות.

2. מכירה ישירה

מה הייתם חושבים עליי אילו הייתי מציע לכם להעמיס שקית ספרים על האופניים ולצאת למסע מכירות בין העוברים ושבים ברחובותיה הסואנים של תל-אביב, ממש לרכוב מזיעים על המדרכות הומות האדם ולעניין את העוברים ושבים ברכישת הספר שלכם? מרביתכם הייתם מגיבים בביטול ומפקפקים בהמלצתי המוזרה. אולם זה בדיוק מה שעשה אילן הייטנר, אחד הסופרים המוערכים והמצליחים בארץ, כשהפך את ספרו "חוכמת הבייגלה" לרב-מכר היסטרי, לאחר שדחו אותו כל הוצאות הספרים בארץ, עד שהחליט להוציא אותו לאור בהוצאה עצמית. הייטנר הלך ומכר ספרים ברחוב. זו הדרך האוטנטית והקרובה ביותר להגדרה של סחר ישיר.

מרבית הסופרים אינם ניחנים בתכונות האופי הדרושות לשם כך וביוזמה מעוררת ההערצה שנקט הייטנר. סביר להניח שגם אם מאוד תרצו לקדם את המכירות בדרך זו, יתקפו אתכם פתאום עצלות, חוסר נעימות וקשיי חשיפה ברגע ששקית הספרים תועמס אחר כבוד על כידון האופניים שלכם. אל תיכנעו לנקיפות המצפון. השאירו את האופניים במחסן. לרשותכם עומדות אפשרויות נוספות למכירה ישירה. תוכלו להקים אתר אינטרנט ממש שלכם, דף בית שיעסוק בספרכם. שם תוכלו להוסיף לינק למכירה ישירה של הספר. את הספר תשלחו לרוכשים באמצעות הדואר. באפשרותכם לפתוח גם דף עסקי בפייסבוק, שיספק קישור למכירה ישירה.

אלה אמצעים שלא עמדו בעבר לרשות הסופרים. הם נגישים להמונים ומהווים פוטנציאל מכירות מבטיח, אם תדעו לעשות זאת נכון. אם תגלו ידע בסיסי בתפעול המחשב, תוכלו לעשות זאת בעצמכם. לרשותכם עומדים אתרים ייעודים לבניית אתרי אינטרנט חינמיים (דוגמת WIX). עומדות שם לרשותכם תבניות מוכנות, תוכלו לעשות זאת בקלות. מובן שתידרשו גם לקדם את האתר ואת הדף העסקי כך שיגיע לקהל יעד רחב. זהו תחום בפני עצמו. אם אין ברשותכם הזמן והידע הדרושים, תוכלו למצוא אנשי מחשבים ושיווק שיעשו עבורכם את העבודה, אך אלה ידרשו תשלום לא מבוטל, שיעמיד בספק את הכדאיות של אפיק מכירה זה.

המכירה הישירה, כפי שהוצגה כאן, היא האפיק החשוב ביותר עבור סופרים שהוציאו לאור את ספרם בהוצאה עצמית, אך גם שאר הוצאות הספרים בלי יוצאת מן הכלל פועלות במרץ באפיק זה למכירה ישירה – מהמו"ל לצרכן הסופי באמצעות חנות אינטרנטית. הן מציעות לקוראים חנויות אינטרנטיות מושקעות וגדושות בספרים למכירה ישירה. תוכלו להזמין דרכן ספר מודפס או קובץ דיגיטלי בהנחה ניכרת מהמחיר לצרכן בחנויות הספרים. תוכלו למצוא שם את כל ספרי ההוצאה, לרבות אלה שאזלו מהמלאי בחנויות. הדבר מסייע להוצאות להמשיך את מסע המכירות של הספרים גם לאחר שאלו הוסרו מהמדפים ופינו את מקומם לטובת ספרים חדשים.

דרך נוספת למכירה ישירה מתאימה לבעלי מקצוע אשר הוציאו לאור ספר עיון בתחום עיסוקם. אלה יכולים בהחלט למנף זאת כדי למכור עותקים בהקדשה אישית ללקוחותיהם ולקהל היעד שהם מכירים טוב כל-כך. התמורה שמעניק ספר מקצועי למחברו, כפולה ומכופלת. ראשית, הספר מקנה לו מעמד של בר-סמכא בתחומו, בעל מקצוע היודע את תחום עיסוקו על בוריו, בעל הידע העשיר והביטחון הדרוש לפרסם ספר מכובד. פרט ליוקרה מקצועית שהספר מעניק לאיש המקצוע, הוא טומן פוטנציאל מכירות לא רע בכלל. אם אתם בעלי קליניקה בתחום שעליו כתבתם ספר עיון, מובן שתוכלו למנף את מכירותיו כאשר תציעו אותו למכירה ללקוחות שלכם.

חשוב שלא תעשו זאת באופן בוטה או מניפולטיבי, אך אם הספר יונח על השולחן ממול, והאדון הנכבד יגלה עניין ברכישתו, אל תתעקשו להפנות אותו לספרייה הציבורית. זהו ספר מקצועי שנועד לשרת אתכם ואת קהל הלקוחות שלכם. אם אתם סופרים המקיימים סדנאות כתיבה, הציגו בפני התלמידים שלכם את הספר שכתבתם בנושא, אולי אחדים מהם יגלו בו עניין ויבקשו לרכוש אותו. אם אתם חשים אי-נוחות, תוכלו תמיד להציג את הספר באתר הפרטי שלכם וברשתות החברתיות, לקוחותיכם כנראה מבקרים שם מפעם לפעם.

3. מכירה באינטרנט - הפקת ספר דיגיטלי ומכירתו

המרת קובץ הטקסט של ספרכם לקובץ דיגיטלי תאפשר לכם להעלותו למכירה באתרי הספרים הדיגיטליים המצויים ברשת האינטרנט. אפיק מכירה זה בעל יתרונות רבים. אמנם עלות ההפקה של הקובץ הסופי של ספר דיגיטלי אינה שונה מעלות הפקת קובץ סופי של ספר מודפס (עריכה, הגהה, עימוד ועיצוב עטיפה נדרשים בכל מקרה), אך עלות הפצתו של ספר דיגיטלי זולה לאין שיעור מעלות הדפסה והפצה של ספר כרוך הנמכר בחנויות.

הדפסת אופסט של מהדורה בת אלף עותקים עלולה להגיע בבית הדפוס לעשרת אלפים שקלים, והפצתם אף היא יקרה, בעוד שהפצת הספר בגרסתו הדיגיטלית היא ללא תשלום במרבית האתרים וללא הגבלת מספר עותקים. גם עבור הצרכן יתרונות הספר הדיגיטלי רבים. מחירו זול משמעותית מספר מודפס, הוא זמין לקריאה באמצעות מכשיר הטלפון הנייד, האייפד והמחשב הנישא, ובעל פונקציות אינטראקטיביות ידידותיות לקורא שאינן ניתנות למימוש בספר מודפס. לכאורה, טמונים בו כל היתרונות שאמורים להזניק את שוק הספרים הדיגיטליים לשגשוג ולפריצת הדרך המיוחלת. ובכל זאת, הנס עדיין לא מתרחש.

אף שהמצב מעבר לים מעודד יותר, שם השימוש בספרים דיגיטליים נפוץ יותר, הרי ששוק הספרים הדיגיטליים בארץ נמצא עדיין בחיתוליו. כדאיותו הכלכלית טרם התבררה, היקפי המכירות אינם מרשימים, הורדת אפליקציות, המיועדות לקריאת ספרים דיגיטליים, עדיין מדשדשת, הקוראים הישראלים עדיין לא התנפלו על הספרים הדיגיטליים, וחנויות הספרים המסורתיות לא נזנחו כפי שעלה החשש. כל נבואות הזעם שריחפו מעל עולם הדפוס וחנויות הספרים, התבררו כנבואות סרק הרחוקות מלהתממש. אפשר לספור כיום על יד אחת את כמות האתרים למכירת ספרים דיגיטליים העומדים לרשות הסופרים והקוראים בארץ. יחד עם זאת, שוק זה מתפתח בקצב הולך וגדל, וחנויות וירטואליות קמות בזו אחר זו. עתידו מבטיח, ונדמה שזו רק שאלה של זמן עד שהרגלי הקריאה יקבלו תפנית. בשנים האחרונות רבים ממוסדות החינוך זנחו את ספרי הלימוד לטובת הספרים הדיגיטליים. דור שלם של בני נוער מגיע לבית הספר מצויד בלפטופ. זוהי מגמה מתפשטת, שבלא ספק תשפיע על הרגלי הקריאה של כולנו.

החנות הנחשקת ביותר ברשת היא כמובן אמזון האמריקנית. היא פונה לקהל יעד עולמי, ותפוצת הספר דרכה עצומת ממדים. סופר ישראלי שיבקש להעלות את ספרו באתר זה, יהיה חייב תחילה לתרגמו לשפה זרה, רצוי לאנגלית. עבודת תרגום של ספר פרוזה ממוצע עשויה להסתכם באלפי שקלים, וגם אז על הסופר לשאול את עצמו אם תוכן הספר והרקע מתאימים לקהל בין-לאומי, או שעדיף לו להתמקד בצנעה בשוק הישראלי, המקומי. כיום קיימים חמישה אתרים למכירת ספרים דיגיטליים בעברית. אופן העלאת הקובץ הדיגיטלי למכירה באתרים אלו פשוט וקל יחסית. עליכם להירשם באמצעות טופס הרשמה מיוחד. על גבי הטופס תידרשו למסור פרטים אודות הספר והסופר ופרטי חשבון להעברת התמלוגים שתרוויחו ממכירת ספרכם. אל תצפו להתעשר מיד, גם כמה אלפי שקלים בשנה ייחשבו כהצלחה מסחרית נאה. חלוקת התמלוגים בין הסופר לבעל החנות שונה באתרים השונים. יש חנויות, אמנם מועטות, אשר גובות תשלום חד פעמי עבור העלאת הקובץ הדיגיטלי של ספרכם באתר. בתמורה לכך תקבלו "מדף אינטרנטי", שיכלול פרטים אודות המחבר, תקציר הספר, תמונת הסופר, קישור לאתר הסופר ועוד.

לאור זאת, נשאלת השאלה אם כדאי לפנות לנתיב וירטואלי זה. התשובה היא מובן שכן. אין ספק שפלטפורמה זו כדאית. אמנם היא מצריכה מהסופר השקעה חד פעמית עבור המרת הטקסט לקובץ דיגיטלי, אך רבים משתמשים בפלטפורמה זו נוסף לשירות המכירות שהיא מציעה, כערוץ פרסומי לקידום המכירות של ספרם המודפס. ככול שהספר יופיע באתרי מכירה רבים יותר, כך תורחב חשיפתו בפני קהל קוראים גדול יותר. נוכחותו של הספר הדיגיטלי ברשת היא כלי פרסומי לכל דבר ועניין, או אם תרצו, במה מכובדת המשמשת להצגת הסופר ויצירותיו.

יש סופרים המסתפקים במכירת הספר כקובץ דיגיטלי בלבד. אך מרבית הסופרים מציעים את מכירתו גם כספר מודפס, אם באמצעות האתר ואם באמצעות הפצתו לחנויות הספרים. לצורך כך עליכם להצטייד במלאי עותקים למכירה עבור הקוראים שיזמינו עותק מודפס באמצעות החנויות הדיגיטליות ברשת האינטרנט. הדפיסו לפחות כמאה עותקים. עבור מספר כזה אין צורך בהדפסת אופסט, אלא בהדפסה דיגיטלית באמצעות מדפסת הזרקת דיו. בתי דפוס רבים מציעים את השירות הזה. עלות הדפסה של מאה עותקים אינה גבוהה. מכירה זו, באמצעות האתר, תדרוש מכם מעט אופרציה וטרחה. עליכם לשלוח לקורא את הספר המודפס באמצעות הדואר תוך ימים ספורים מיום הזמנת הספר באתר. זה ידרוש מכם זמינות מלאה, התעסקות עם מעטפות ובולים והכרת סניף הדואר הקרוב לביתכם. זהו יחס אישי שאתם מעניקים לקוראיכם, וכמו כל יחס אישי, הוא תובע מכם את מלוא תשומת הלב.

אלו הם האתרים המובילים למכירת ספרים דיגיטליים ברשת:

1. עברית evrit – חנות ספרים דיגיטליים

2. get books ספרים דיגיטליים בעברית

3. netbook קניון הספרים הישיר

4. booxilla תרבות עברית דיגיטלית

5. אינדיבוק חנות הספרים העצמית ברשת

6. מנדלי מוכר ספרים ברשת

7. alef best האלף בסט בספרים אלקטרוניים

8. ביבוקס ספרים ברשת

4. מכירה באירועים מיוחדים

  1. מכירה באירועים פומביים

אירועים פומביים הם הזדמנות נפלאה להציג את ספרכם למכירה. מובן שלא כל אירוע פומבי מתאים למטרה. סביר להניח שאף סופר לא חשב ברצינות להקים דוכן ספרים בערב יום העצמאות לצד מכונות תירס חם או לצד עמדות הנקניקיות. אך כאשר מתקיים אירוע פומבי הקשור ישירות לתוכן הספר, תוכלו כמובן לעניין בנימוס את מארגני האירוע בהצבת דוכן ספרים שיתרום לשיח הקשור לאירוע. ספר עיון העוסק בתולדות הספורט בישראל, יכול בהחלט לתפוס מקום של כבוד בטקס פתיחת המכביה או אירועי ספורט שונים. עליכם לעבור על לוח האירועים השנתי, לאתר כנסים שונים שאופיים ותוכנם מתכתב עם ספרכם, ולהציע למארגנים לתרום את חלקכם התרבותי לכנס בהצבת דוכן צנוע לרווחת המשתתפים. נכון, ספרי עיון יתאימו יותר למסלול מכירה יזום זה, אך כבר ראיתי ספרי פרוזה רבים המוצגים למכירה באופן הזה בהזדמנויות שונות.

  1. ערב השקה

ערבי השקה הם הזדמנות נוחה להקמת דוכן מכירות. ייתכן שתתלווה להקמתו תחושת אי-נוחות קלה מהמוזמנים היקרים לכם מכול, בני משפחה, מכרים וחברים שהיו מצפים ודאי לקבל מכם עותק חתום בהקדשה אישית חינם אין כסף, והנה הם מוצאים עצמם בכסות האווירה החגיגית כרוכשים שבויים המזדנבים בתור המנומס המשתרך מדוכן הכבוד. אל חשש. זוהי רק תחושה מטעה. דווקא הקרובים אליכם ביותר, שנחשפו לעמל הרב ולהוצאות הכספיות הכבדות שהשקעתם בהוצאת הספר לאור, ישמחו לתרום את חלקם הצנוע ולחוש שותפים בפרויקט המרגש.

  1. שבוע הספר

שבוע הספר הוא האירוע המרכזי בשנה המזמן לכם אפשרות להציג את ספרכם למכירה בחוצות העיר במתחמים המוקמים למכירת הספרים. המתחם מכיל דוכני ספרים של כל הוצאות הספרים בישראל ולאחרונה אף של סופרים עצמאיים ושל מו"לים קטנים. פוקדים אותו מיטב הסופרים, המעניקים לרוכשים הקדשות אישיות על ספרם. האירוע המרכזי מתקיים בכיכר רבין בתל אביב ומושך אליו עשרות אלפי קוראים. על אף שמו, בשנים האחרונות הוא הוארך לשבועיים ואף לחודש ימים. הוא מתקיים לרוב במהלך חודש יוני, אך מועדו משתנה מדי שנה בשנה בהתאם לקביעתה של התאחדות הוצאות הספרים בישראל.

עליכם להיערך בהתאם ומבעוד מועד לרגע פרסום התאריכים שבהם יתקיים שבוע הספר. אם ספרכם יצא לאור בהוצאה גדולה, עליכם לוודא שהוא יופיע בדוכני ההוצאה שיוצבו בערים השונות. לא כל ספרי ההוצאה מוצגים למכירה בשבוע הספר. התקשרו למו"ל ובקשו להיות נוכחים כדי לכתוב בכתב ידכם הקדשה אישית לקוראים שירכשו את ספרכם. אם הוצאתם את ספרכם בהוצאה עצמית, עליכם לדאוג ראשית שיהיה ברשותכם מלאי ספרים גדול למכירה בשבוע הספר. אם אין ברשותכם והמלאי אזל, עליכם להדפיס כמה מאות עותקים. בנוסף הצטיידו בחשבוניות מס. אם אין ברשותכם, גשו להסדיר את הנושא ברשויות המס (פתחו תיק ניכויים ופנו למע"מ לפתיחת תיק עוסק מורשה). אם אזלו לכם החשבוניות, גשו להדפיס. על-פי התקנון, על שוכר הדוכן לנהוג כחוק בכל הקשור בדיני מס הכנסה. כמו כן עליכם לנקוט שורה של פעולות שיבטיחו את השתתפותכם בשבוע הספר. כל הפרטים מופיעים בתקנון "שבוע הספר העברי" שמפרסמת התאחדות הוצאות הספרים בישראל. את התקנון תמצאו באתר הבית של ההתאחדות. באופן כללי יהיה עליכם להסדיר מראש את נושא שכירת הדוכן והתשלום ולעמוד בכללי התקנון.

אגב, ביישובים רבים ברחבי הארץ נהוג להציב דוכן מיוחד עבור יוצרים בני המקום. התעניינו באגף התרבות ביישוב מגוריכם אם יוזמה מבורכת זו תתקיים גם ביישובכם. אם כן, הציגו את יצירתכם לממונים על כך, ומהרו להירשם ולתפוס מקום של כבוד בדוכן המקומי.

5. מכירות מרוכזות לשוק המוסדי ולארגונים

באפשרותכם לעניין גופים ומוסדות גדולים ברכישה מרוכזת של ספרכם. הספר יכול לשמש כמתנת חג נפלאה לוועדי עובדים, כספר הדרכה ועיון המתאים למוסדות מקצועיים, כספר טיולים לחברות תיירות ועוד. נדרשות מכם יוזמה וחשיבה ממוקדת. יש מוסדות וגופים המונים אלפי עובדים. זהו קהל יעד חשוב הן ספרותית, להפצת בשורת הספר, הן עסקית. אתם יכולים למכור במשך שבועות ארוכים כמה אלפי עותקים באמצעות רשתות הספרים הגדולות, אולם אתם יכולים להשיג את אותה הכנסה ממכירת אותה כמות במכירה מוסדית מרוכזת אחת לארגון כלשהו שמצא בו עניין. נוסף על כך מוסדות וגופים רבים מפעילים פורטלים פנימיים המציעים מבצעים ומוצרים שונים למכירה. צרו קשר ובקשו שיצרפו את ספרכם להצגה בפורטל המכירות. גם אם גרף המכירות לא יזנק בעקבות כך, זו בהחלט חשיפה נאה לספרכם.

6. מכירה באמזון – תרגום ומכירה לקהל ברחבי העולם

רבות דובר בשנים האחרונות על המהפכה הצפויה בשוק הספרים ועל המעבר מקריאה מסורתית של ספרים מודפסים לקריאה חדשנית של ספרים דיגיטליים באמצעות מכשירים אלקטרוניים ייעודיים. רבים סברו שזו התמורה המשמעותית שצועד לקראתה גם שוק הספרים בישראל. אך בעוד שברחבי העולם צוברת מגמה זו תאוצה מרשימה, נדמה כי שוק הספרים הדיגיטלי בישראל מדשדש ומתקשה להתרומם חרף התקוות הרבות שתלו בו. הדבר מעורר תמיהה רבה בקרב אנשי מקצוע רבים בתחום, בעיקר לנוכח פתיחותו של הקהל הישראלי לשינויים טכנולוגיים בכלל והרגלי השימוש המפותחים שלו בטלפונים חכמים בפרט.

הפלטפורמה הייעודית הנפוצה בישראל לקריאת ספרים דיגיטליים היא "עברית". ניתן למצוא בה את מיטב הספרים היוצאים לאור בהוצאות הגדולות, אך באופן תמוה, בניגוד מוחלט לבשורה שאמורה לספק פלטפורמה מסוגה, ובשונה משאר האתרים בעולם, נחסמת בה הגישה ליצירות שיצאו לאור בהוצאה עצמית. מלבדה פועלים בשנים האחרונות כמה אתרים למכירת ספרים דיגיטליים, אך נראה כי מגמה זו עדיין אינה סוחפת את הסופרים ולא את קהל הקוראים הישראלי. מרבית העוסקים בתחום מדווחים על היענות נמוכה מצד הקוראים, ומייחסים את היקף המכירות הנמוך לפוטנציאל השוק הישראלי המצומצם ממילא. מגמה זו, הנמצאת ביחס הפוך למתרחש בעולם, והכרה במגבלותיו של שוק הספרים הישראלי המצומצם בהיקפו, הובילו בשנה האחרונה סופרים ישראלים רבים לשנות את תפיסת עולמם השיווקית ולפנות לאפיק המכירה החדשני, הפופולרי והנגיש ביותר בעולם – העלאת ספרם באתר המכירות הגדול בעולם למכירת ספרים דיגיטליים – אמזון.

אמזון היא חברת מסחר אלקטרוני הפועלת בארצות-הברית. החברה מספקת חנות וירטואלית למכירת ספרים דיגיטליים והורדתם למכשיר קינדל, קורא הספרים האלקטרוניים הייעודי מתוצרתה, וכן לאפליקציות אנדרואיד. זהו האתר הפופולרי והחשוב בעולם בתחומו, המבטיח חשיפה לקהל היעד הספרותי הרחב ביותר האפשרי. מהדיווחים בתקשורת עולה כי מכירות הספרים הדיגיטליים בארה"ב חצו את רף ה-30% מכלל מכירות הספרים, ואמזון הוא המוביל ופורץ הדרך בתחום. זהו נתון מרשים המסמן מגמה של מהפכה בשוק הספרים העולמי. סופרים ישראלים רבים שפנו לאפיק זה, מעידים על היקפי מכירה רחבים ועל הכנסות גבוהות. רק בשנה החולפת רשמו כמה מהם הצלחה מסחררת, וספריהם המתורגמים הפכו לרבי-מכר באמצעות אמזון.

פלטפורמה זו מאפשרת כיום לכל סופר ישראלי להעלות את ספרו הדיגיטלי המתורגם לחנות הדיגיטלית של אמזון ולהפוך בן ליל לסופר בין-לאומי הפונה לקהל יעד עצום ברחבי העולם. מהלך זה מגדיל את פוטנציאל המכירות של הספר באופן ניכר, וחשוב מכך, מאפשר לסופר לפסוח לחלוטין על מערך הלקטורה של ההוצאות, לפנות ישירות לקהל הקוראים הזמין והנגיש ברחבי העולם, ולהציג למכירה את היצירה שהוציא בהוצאה עצמית. אם גם אתם מעוניינים לפנות לאפיק מכירה פופולרי זה ולהעלות את ספרכם בגרסתו הדיגיטלית באתר המכירות של אמזון, יהיה עליכם תחילה לתרגמו לאנגלית. זה הרגע לצנן את התלהבותכם. אם עד כאן נדמה לכם שנחסכו מכם הוצאות כספיות גדולות, הרי שכעת עליכם להכיר בהוצאה כספית לא מבוטלת שעומדת ביניכם לבין החשיפה למיליוני הקוראים בעולם – עלות התרגום.

התעריף שקבעה אגודת המתרגמים עבור עבודת תרגום עומד על 1,280 שקלים לגיליון דפוס (גיליון דפוס כולל כזכור 16 עמודים). פירוש הדבר שתרגום ספר ממוצע יכול להמריא לסכום של כ-20 אלף שקלים. אם אין ברשותכם סכום הכסף הדרוש לתרגום ספרכם, תוכלו לפנות למימון המונים. במדריך זה תמצאו הסבר מפורט לכך.

לאחר שתגייסו את סכום הכסף הדרוש, צאו ובדקו אילו מתרגמים איכותיים פועלים בשוק המתרגמים. בחירה נכונה במתרגם מסור ומקצועי עשויה לשפר עד מאוד את סיכויי ההצלחה שלכם. בסופו של דבר אתם מוכרים מוצר ספרותי – אם הוא לא יעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר, הוא ייכשל. קבלו הצעות מחיר מכמה מתרגמים, קראו המלצות והחליטו מי יתרגם את ספרכם. מציאת מתרגם טוב במחיר הוגן היא פשרה ראויה.

7. מכירה לספריות ציבוריות

מאות אלפי קוראים פוקדים מדי שנה בשנה את הספריות הציבוריות בישראל. ספרים העומדים להשאלה, זוכים לקהל קוראים נאמן וסקרן הפתוח לקולות חדשים ומגוונים, וחשוב מכך, לחיי מדף ממושכים לאין שיעור מהחנויות, לפעמים אף למשך שנים רבות. לפיכך אם אתם חפצים בחשיפה ספרותית זמינה, רחבת היקף וממושכת, עליכם לפעול להכנסת ספרכם לכל הספריות העירוניות. בהיבט המסחרי אמנם הקוראים המנויים לספריות ברחבי הארץ שואלים את ספרכם מבלי שאתם תתוגמלו ישירות, אך אתם אלה המוכרים אותם למאות הספריות המתוקצבות לשם כך. בתקציב הספריות הציבוריות משתתפות המדינה והרשויות המקומיות (לא פחות מ-50% מהעלות השנתית), זאת על-פי חוק הספריות הציבוריות.

אם ספרכם יצא לאור בהוצאת ספרים גדולה, אינכם צריכים לדאוג לדבר. אנשי ההוצאה ימכרו אותו באמצעות מערך הפצה מנוסה לכל הספריות ברחבי הארץ, שם הוא יירשם בקטלוג הספריות ויועמד להשאלה להנאת קהל הקוראים. הנטייה של הספריות הציבוריות היא לרכוש את ספריהן מהוצאות הספרים הגדולות ומהמפיצים המוכרים בלבד. סופרים שהוציאו את ספרם בהוצאה עצמית או בהוצאה קטנה ולא מוכרת, יצטרכו לפעול באופן עצמאי ומקורי כדי למכור את ספרם לספריות, או לחלופין להעבירו בלא תמורה כתרומה לקהילה.

מובן שהעדפתכם תהיה למכור את ספרכם לכל הספריות הציבוריות ולכסות בכך מקצת מהשקעתכם. מה עליכם לעשות? ראשית, חשוב שתדעו שהספריות הציבוריות אינן רוכשות את ספריהן ישירות מהסופרים. אל תטרחו לכתת את רגליכם בין אלף הספריות הנפלאות הפזורות ברחבי הארץ. הדרך הנכונה לעשות זאת היא לשלוח שני עותקים לעמותת "מרכז הספר והספריות" לצורך קטלוג הספר. זוהי עמותה הפועלת ללא כוונות רווח בתמיכת משרד התרבות והספורט, וכל ייחודה וייעודה לדאוג לקידום ולטיפוח הספריות הציבוריות. שם, במחלקת הקטלוג של העמותה, ירשמו את ספרכם בקטלוג כדי שהספריות הציבוריות ידעו על קיומו.

קטלוג מקצועי זה מציג את שם הספר, את שם ההוצאה ואת פרטי המחבר למעט כתובת או טלפון, כך שאם הספרנית תגלה עניין בספרך, יהיה עליה להתחקות אחריך בכוחות עצמה. חשוב להדגיש שעמותת "מרכז הספר והספריות" אינה מקיימת כל פעילות הנוגעת לשיווק או להפצה של ספרכם מלבד הרישום בקטלוג. יתרה מכך אין כל ערובה שהספריות יגלו עניין או יזמינו את ספרכם על אף הרישום הקטלוגי. האחריות לשיווק הספר ולהפצתו לספריות העירוניות מוטלת על כתפיכם בלבד. לכן לאחר שספרכם מקוטלג, עליכם לשכור את שירותיו של מפיץ ספרים מוכר היודע את מלאכתו, כדי לשווק ולהפיץ את ספרכם לכלל הספריות בארץ.

אין כל דרך אחרת להגיע אל כלל הספריות כמקשה אחת מלבד מערך הפצה מקובל. גם אם תפקדו בעצמכם ספרייה כזו או אחרת ויעלה בידכם לעניין את הספרנית המנומסת בספרכם המופלא, סביר להניח שלא יהיה באפשרותה לסייע לכם אף שהיא מאוד רוצה בכך. נוהלי הרכש המקובלים בספריות ומערכות המחשוב החשבונאיות אינם מותאמים לעבודה עם סופר בודד, אלא עם הוצאות גדולות ועם ספקים המוכרים במנהל התרבות של הרשות המקומית. אגב, תעמוד לרשותכם תמיד האפשרות להעניק את ספרכם לספריות הציבוריות במתנה, חינם אין כסף, כתרומה לקהילה. שום ספרייה לא תתנגד לכך, ובלבד שתמצא את הספר ראוי מבחינה ספרותית לעמוד לרשות הקהל. אם תפעלו בדרך המקובלת, תפנה הספרייה העירונית המעוניינת בספרכם למחלקת הרכש של "מרכז הספר והספריות", וזו תבצע עבורה את הרכישה בהתקשרות עם המפיץ המוכר ששכרתם.

  • הכתובת למשלוח שני העותקים מספרכם לעמותת "מרכז הספר והספריות" הינו:

מרכז הספר והספריות, מחלקת קטלוג, ברוך הירש 22, ת.ד 801 בני ברק. מיקוד 51108

  • לרשימה המלאה של הספריות הציבוריות בישראל כנסו לקישור הבא:

http://mcs.gov.il/Culture/Professional_Information/Announcements/Pages/sifriyot.aspx

  • בנוסף, עליכם להעביר עותקים לספריות הפועלות באוניברסיטאות ובמכללות אקדמיות השונות.

8. יוזמה וחשיבה מחוץ לקופסה

לנוכח המצב בשוק הספרים, אם אינכם סופרים מוכרים החתומים על רב-מכר אחד לפחות, יהיה עליכם לגלות יצירתיות רבה ויוזמה כדי למכור את ספרכם היטב בדרכים המקובלות. חייהם של הסופרים בישראל היו קשים לפני חוק הספרים, וסביר להניח שאם לא תחול רפורמה עמוקה בשוק, לא ישתנו חוקי המשחק. במשחק הזה, אם לא שמתם לב לכך עד עכשיו, הסופרים הם השחקן החלש. על כן סופרים שישכילו לחשוב מחוץ לקופסה, ליצור הזדמנויות חדשות, לחתור לקהל יעד גדול יותר, לפעול בסביבה זרה וחדשה, ואפילו להמציא אפיקי מכירה חדשים ומפתיעים, הם שיצליחו לשרוד ואף להגיע להצלחה מסחרית וספרותית.

אשתף אתכם במהלך שיזמתי לפני כמה חודשים, ועדיין אינני יודע אם יקרום עור וגידים. המהלך עלה בראשי שעה שעלעלתי בהשתוממות ובתסכול בחוזה ההתקשרות ששלח לחתימתי אחד המפיצים המוכרים שביקשתי את שירותיו. הדרישה שאפרד מעמלה בגובה 70% מהמחיר הקטלוגי של הספר עבור כל עותק, לא נתנה לי מנוח. בחישוב מהיר שערכתי, המסכם את ההכנסות וההוצאות, התברר לי שהרווח הסופי שלי על כל עותק יעמוד על מינוס שני שקלים. כלומר אפסיד שני שקלים על כל עותק שיירכש בחנויות הספרים. נרעש מההכרה במצב העגום של הסופר בישראל, החלטתי לעשות מעשה.

מאחר שכבר הייתי שותף פעיל ומרכזי בהתארגנות עובדים וספגתי בשנים האחרונות אידיאולוגיה וערכים לצדק ולשוויון חברתי, התחלתי לארגן קבוצה של סופרים במטרה לחולל יחד שינוי בשוק הספרים. הרעיון המרכזי שעמד לנגד עיניי, היה להוציא אל הפועל מיזם ראשון מסוגו בארץ, קואופרטיב חברתי, להקמת רשת ספרים בבעלות הסופרים למכירה ישירה לקוראים ובמחיר הוגן, בלי עמלות הפצה ובלי עמלות הרשתות, מיזם שיעניק חוויה ספרותית עשירה לקהל הרחב. בשלב הראשון ביקשתי לאגד ארבעה או חמישה סופרים שיהוו את הגוף המייסד. יצרתי קשר עם עשרות סופרים, כולם ענו בחיוב. הפגישות עמם היו מרתקות. גיליתי שהשטח בוער. מצאתי סופרים מתוסכלים ממצבו של שוק הספרים, אך מלאי תשוקת כתיבה, שאינם מתכוונים להרפות מחלומם הספרותי.

בחודשים האחרונים אנחנו מגבשים את הרעיון, נפגשים מפעם לפעם, מחליפים דעות, לומדים זה מזה, ובעיקר מחפשים את הדרך לנצח את כוחות השוק. אחד הרעיונות המקוריים שעלו, היה מכירת ספרים ישירה באמצעות מכונות ספרים, בדומה למכונות הסנדוויצ'ים הממוקמות בכל פינה. על-פי התכנית, מכונות ספרים מסוג זה, הפועלות כבר ברחבי העולם, יוצבו ברחבי הארץ בקניונים, בבתי חולים, באוניברסיטאות ועוד, ויציעו לקהל הקוראים מגוון רחב ועשיר של ספרי מקור ושל קולות ספרותיים ישראלים חדשים במחירים נוחים, ויבטיחו חוויית קנייה מקורית המעמידה את הסופרים הישראלים בקדמת הבמה. המכונות כמובן ימותגו ויעוצבו ברוח מהפכת הסופרים שמקדם המיזם, וישמשו כמקורות להפצת המסר החברתי לעידוד היצירה הישראלית.

על פניו זהו רעיון מקורי בעל סיכויי הצלחה ניכרים. הקמתו ותפעולו אינם כרוכים בעלויות שכירות, תחזוקה והעסקת עובדים, והמכונות עצמן אינן יקרות. גיוס במסגרת מימון המונים יכול בהחלט להוציא את הפרויקט אל הפועל. אינני יודע אם זה יקרה בסופו של דבר, אך זוהי דרך אחת מני רבות לחשוב מחוץ לקופסה.


bottom of page